Dizaina tendeces 2017

august 10, 2017

Salone del Mobile 2017 dominantes ir atturība, praktiskums, organiskas formas un siltas krāsas. Tā kā dizains līdzīgi citām radošajām industrijām ir nesaraujami saistīts ar sociāliem, ekonomiskiem un politiskiem procesiem, šogad pasaules noteikumi ir vecinājuši apdomīgu ražotāju un dizaineru attieksmi. Marginālas ārišķības vairs nav aktuālas – dizaina ražotāji ir «pietauvojušies ostās», lai lietotāju uzmanībai piedāvātu nekļūdīgus un pamatoti normālus priekšmetus. Dizaina jaunumu parāde ir rāma un nobriedusi, eleganta un nesatricināmi klasiska. Ražotāji orientējas uz ilgtspējīgu un kvalitatīvu dizainu, kā arī detaļām, kas, kā savulaik atzīmēja Čārlzs Īms (Charles Eames), tad arī ir tas, kas: «Veido dizainu.»

«Back to basics»

Ražotāji atgriežas pie saknēm, un «wow!» faktors vairs nav izšķirošs. Tā vietā, lai demonstrētu milzīgu apjomu ar pilnīgi jauniem un atšķirīgiem priekšmetiem, tiek domāts par lietu savstarpējo saskaņu un eksperimentēts ar detaļām. Ražotāji koncentrējas uz telpas kopējo sajūtu, nevis atsevišķiem dizaina priekšmetiem. Šogad tika atsvaidzinātas neskaitāmas jau pazīstamas kolekcijas, saskaņojot tās ar sezonas karstāko aktualitāti – gaumīgu minimālismu un laikam nepakļāvīgu dizainu. Kā arī joprojām aktuāla ir vēsturisku dizaina priekšmetu restaurācija atbilstoši modernām ražošanas tehnoloģijām un ikonisku lietu atgriešana kolekcijās, paturot prātā, ka viss jaunais ir labi aizmirsts vecais.

XXXL dīvānu jautājums

Tendence, kas bija novērojama jau Ķelnes izstādē, turpina uzņem apgriezienus – dīvānu izmēri turpina pieaugt, izplešoties visus virzienos – palielinās gan platuma un garuma gabarīti, gan sēdes dziļums. Walter Knoll «Tama Living» dīvāns ir ilustratīvs piemērs – sofa ir kļuvusi par pilnvērtīgu platformu dzīvošanai. Ironiska atkāpe bija vērojama Edra stendā, kur dīvānu meistars Frančesko Binfarē (Francesco Binfaré) uz vien no jaunajiem projektiem – dīvāna «Pack» –, novietoja polārlāci, kas šķita atdusamies uz lielformāta ledus kluča. Lai arī mākslinieka skaidrojums vēstīja, ka: «Tēlu kombinācija rada nevainīgas laimes un pasakas sajūtu,» dizaina kritiķi žestu tulkoja kā atgādinājumu par globālo sasilšanu un dizaineru sociālo atbildību, izteiktu gan Binfarē kolēģiem, gan, domājams, pašam sev.

Vieglums un vienkāršība

Lai arī dīvāni kļūst lielāki, tie nekļūst masīvi. Vienkāršas līnijas, atturīgas krāsas un noapaļotas formas tiek savienotas ar smalku karkasa rāmja ģeometriju un elegantām kājiņām, kas ļauj ieturēt vērienu, taču nezaudēt eleganci. Moroso zīmols, stāstot par šī gada jaunajiem produktiem, min, ka dīvānu jautājums ir pielīdzināms modei: «Autori rod iedvesmu vīriešu uzvalkā – drēbe ir pašūta skaisti no izsmalcināta un gaumīga materiāla, ievērojot cieņu pret detaļām.»

Krāsas un materiāli

Tas, ka Salone del Mobile izstāde šogad ir zaļa un vēl zaļāka, nav nejaušība. Jau pagājušā gada nogalē kļuva zināms, ka 2017. gadu Pantone velta «Greenery» tonim, kas simbolizē mierinājumu sabiedrības sērām par politiskas un sociālajām jukām. Milāna demonstrēja pati savu versiju par aktuālu zaļumu, nokrāsojot vērienīgu jaunumu skaitu piesātināti zaļā krāsā, kas tuvinās izsmalcinātam emeralda tonim. Zaļais tika bieži manīts kopā ar pasteļu rozā vai violeto toni, kas savienojumā ar siltas krāsas metāliem vedināja domāt par atsauci uz laikmetīgu art deco.
Materiālu favorītu vidū ir akmens, brūnas krāsas marmors un zilganzaļš granīts, kā arī lavas akmens vai tā imitācija. Uzvaras gājienu turpina arī silta toņa metāli, iecienītākais no kuriem joprojām ir varš. Šis metās parādās ne tikai mēbeļu konstrukcijas, bet arī uz virsmām, eleganti pretstatot brutālo ar smalko.