INTERJERS DVĒSELES PACĒLUMAM - LIGNE ROSET

january 22, 2021

Dizains dzimst ar līniju. Tikai pamazām tā pārtop par ideju un transformējas noteiktā attēlā, bet visa pirmsākumā ir zīmuļa pieskāriens papīram, domas notveršana ar uzvilktu līniju. Tā, iespējams, pārtaps laika pārbaudi izturējušā dīvānā, rotaļīgas formas krēslā, ierāmēs paklāja formu vai ielocīsies gaismekļa kontūrā, transformējot radošuma dzirksti jauna produkta idejā.

Vista vai ola? Dizains vai amatniecība – kurš aizsāka viens otru? Skaidrs ir viens, tie nespēj eksistēt vienpersoniski, nepieciešami abi elementi, lai radītu produktu, kas kļūst par laikmeta simbolu. Amatniecība un novatorisku ideju simbioze precīzi raksturo franču ģimenes uzņēmumu Ligne Roset, zīmolu, kas kļuvis par ekvivalentu interjera meistardarbiem, vai tās būtu mēbeles vai dekoratīvie aksesuāri.

Roset ģimenes uzņēmējdarbības aizsākumi iesniedzas 160 gadus senā pagātnē, bet līnijas spilgtais nospiedums aizsākās līdz ar 1930. gadu, kad Antoine Roset atvēra koka apstrādes uzņēmumu Montagnieu pilsētā, Ain provincē Francijā, kur kopā ar dēlu Emile sākot izgatavot lietussargu koka rāmjus, spieķus un krēslu rāmjus. 1936. gadā Roset paplašināja ražošanu, sortimentā iekļaujot mīkstos ādas krēslus. Pēckara posmā Antoine rekonstruēja biznesu, slēdzot līgumus par pasūtījuma mēbeļu izgatavošanu dažādām iestādēm – no skolām un universitātēm līdz pat slimnīcām. Ja izvēlētais materiāls bija relatīvi lētākais dižskabārdis, Antoine nereti izvēlējās papildināt objektus ar vērtīgāko mahagoniju un rožkoku, kā arī sāka ieviest jauninājumus, sapludinot kopā metāla un plastmasas elementus. Tādā veidā Roset ražotās mēbeles bija atrodamas Parīzes, Grenobles un Šamberī universitātēs, INCA lekciju amfiteātrī un netālu no galvaspilsētas esošajā studentu pilsētiņas kompleksā Cité universitaire d’Antony.

70-to gadu radošuma uzplaukuma fonā, Antoine uzņēmuma pēctecis un mazdēls Jean Roset saskatīja iespēju uzņēmuma pārorientēšanai uz vietējo tirgu. Dizaina savaldzināts, viņš uzsāka sadarbību ar tolaik tikko Ecole des Beaux-Arts de Arts Lionā absolvējušo jauno dizaineri Michel Ducaroy. Tā rezultējās ar 1973. gadā radīto dizaina pasaules komētu – TOGO sofa.

Ikonu, kas šodien kopumā pasaulē pārdots vairāk nekā miljons eksemplāros un ir neatslābstoši pieprasīts objekts jau vairāk nekā četrdesmit gadus. Turpmākā sadarbība ar dažādiem māksliniekiem piešķīra zīmolam netradicionāla spēlētāja iespaidu, kas nebaidās uzrunāt autsaiderus. Radošais prāts Jacques Séguéla radīja neaizmirstamu TOGO reklāmas kampaņu – stilīga mājsaimniece lotosa pozā sēž uz dīvāna un loba zirņus. Viņa vienlaikus gan atbilst sabiedrības standartiem, gan signalizē pretējo – sieviete, kuras vieta nav virtuvē, bet tur, kur ir ērti. 1973. gads ir izšķirošs Ligne Roset, jo tas vienlaikus ir oficiālais zīmola dibināšanas laiks un pagrieziens ceļā uz starptautiski atzītiem panākumiem. Tiek atvērti pirmie zīmola veikali Francijā, vienlaikus sākot arī produkcijas eksportu – šodien starptautiskais tirgus veido 60% no Roset grupas darbības, Ligne Roset veikaliem atrodoties lielākajās pasaules pilsētās.

160 gadu laikā zīmols Ligne Roset ir kļuvis par eleganta dzīvesveida simbolu, kas sadarbojas ar vairāk nekā 70 mūsdienu dizaina izcilākajiem talantiem visā pasaulē. Pirmais mūsdienu franču mēbeļu ‘éditeur-fabricant-distributeur (dizaina veidotājs – ražotājs – izplatītājs) iemieso laikmetīgu dzīvesveidu ar pilnu mēbeļu, dekoratīvo aksesuāru, apgaismojuma, paklāju un audumu kolekciju.

Vairāki zīmola radītie produkti, kā, piemēram, TOGO dīvāns, šodien ir kļuvuši par daļu no 20. gadsimta dizaina leģendām. “Tā nav vienkārši mēbele, tas ir dvēseles stāvoklis”, uzsver šobrīdējais Ligne Roset vadītājs Michel Roset. Panākumu pamatā ir intelektuālā zinātkāre, kur radošumu papildina teju filozofisks pamatojums – jebkurš priekšmets mājoklī ne tikai veiksmīgi pilda savu funkciju, bet arī garīgi pilnveido, radot īpašu dvēselisku pacilājumu. Šis kods vienmēr ticis iemiesots sadarbībā ar dizaina zvaigznēm, sākot no brāļu Bouroullec radītā zviļņa FACETT līdz Pierre Charoin stilīgi robustajam krēslam STUMP. Leģendārais Pierre Paulin izvēlējās sadarboties ar Ligne Roset klubkrēsla PUMPKIN radīšanā, kas iedvesmots no viņa kolekcijas, kuru dizainers 1971. gadā izstrādāja bijušajam Francijas prezidentam Georges Pompidou Elizejas pils mītnē. Savukārt, dizainera Noé Duchaufour-Lawrance radītā sofas OTTOMAN ideja dzima atrodoties Marokā – ērtums ir kā austrumnieciskā viesmīlība, kas tā vien aicina nesteidzīgi iegrimt sēdvietā un nodoties sarunai ar sevi. Dvēselisku mieru iemieso par ikonām kļuvušie franču dizaineres Inga Sempé radītie MOEL klubkrēsli, kā arī RUCHE sofas un gultas. Īpaši RUCHE kolekcija ar stepētajiem elementiem rada iespaidu par mākoņu vieglumu, gaisīgumu, radot mājoklī mierīguma un ģimeniska siltuma noskaņu.

Amatniecība joprojām spēlē lielu lomu produktu ražošanā. “Dīvāna apdares procesa vērošana ir kā izrādes baudīšana,” bilst Michel Roset. “Mūsu mēbeļu izgatavošanas rūpnīcā Briord praktiski visas darbības tiek veiktas ar rokām. Piemēram, vērojot polsterētāja darbu, mēs ar apbrīnu varam sekot precīzām kustībām, kas sinhroni risinās viena pēc otras noteiktā kārtībā, tā ir brīnumaina virtuozitāte, turklāt katram meistaram ir savs stils, attiecīgi katrs produkts saglabā unikālo rokrakstu”.

Ligne Roset līnijas pieskāriens neatlaidīgi turpinās, atstājot aiz sevis vēsturisku nospiedumu, ko godina arī prestižie dizaina apbalvojumi – sākot no vairākkārtīgi piešķirtās Red Dot Award balvas līdz dzīves stila “bībeles”, žurnāla Wallpaper regulārajām atzinībām.

“Vai dzīve bez idejām… vispār ir dzīve?” savā reklāmas kampaņā 1997. gadā jautā Ligne Roset. Ideja ir pamatā mākslai, zinātnei, kultūrai, it visam dižajam. Ideja ir gaisma, dvēseles pacēlums, kas notur mūs lidojumā. Ligne Roset piešķir spārnus, lai mājokļa interjers pārtaptu par radošuma centru, kur varam saklausīt mums kosmosa pačukstētās idejas.