Intervija ar Aigaru Mami: "Kad katra lieta ir savā vietā"
april 03, 2020
Trentini misija ir palīdzēt ikvienam radīt skaistāku un kvalitatīvāku vidi sev apkārt. Mēs neatlaidīgi turpinām doties uz savu mērķi un pilnveidoties, tāpēc aicinājām talkā dizaina studiju Overpriced, kas mums radījuši jaunu zīmola identitāti.
Un mēs esam sajūsmā! Lai nosvinētu, aicinājām uz sarunu Overpriced dizaineru un vadītāju Aigaru Mami.
Kāda ir Tava pieeja dizaina procesam?
Mēs meklējam to, kas īsts. Šiem meklējumiem nav šabloniskas formulas. Nepastāv tāda “5 soļu programma, kā nokļūt pie laba dizaina risinājuma”. Tie, kuri cenšas jums tādu pārdot, melo. Bet, protams, ir vairāki principi, kuriem vērts sekot. Savā dizaina procesā visbiežāk pavadām laiku, lai iepazītu klientu, industriju, kultūrvēsturisko telpu un dažādas idejas. Mēs cenšamies radīt eks-formāciju [zināmā pārradīšanu], nevis paļauties tikai uz inovācijām – cenšamies jau pazīstamo iepazīt no jauna. Kad visi šie elementi ir apzināti, tad risinājums nāk viegli. Un tā arī ir laba procesa pazīme – risinājumam jānāk viegli.
Kas ir labs dizains?
Vienība, kas ir godīga pret sevi. Arī plastmasas dakšiņa var būt labs dizains, ja tā zina, ka ir plastmasas dakšiņa un neizliekas par sudraba steika dakšu. Objekts, kas ir godīgs pret sevi, eventuāli nonāks savā vietā. Un tā arī veidojas labs dizains – kad katra lieta ir savā vietā.
Kur slēpjas Trentini jaunās identitātes sāls? Vai vari par to pastāstīt pāris vārdos?
Spējā nolikt arhitektu un dizaineri priekšplānā. Spējā pielāgoties visdažādākajiem dizaina meistardarbiem. Trentini identitāte svin savus partnerus un draugus, un tieši tā Trentini iegūst savu unikalitāti. Noliekot citus priekšplānā un paejot malā, mēs pasakām vairāk nekā tie, kas skaļi bļauj.
Mūsdienās ikviens no mums dala savu dzīvi starp divām telpām – fizisko un digitālo -, turklāt, tieši šobrīd, šķiet, digitālā dominē. Kādas ir Tavas prognozes par šo dinamiku nākotnē?
Digitālā vide ir kļuvusi indīga. Mēs arvien vairāk mēdzam dzīvot savās galvās un izteikti mazāk savā ķermenī. Ir savādi, ka cilvēkam jāatgādina, ka mēs pasauli nepiedzīvojam tikai caur acīm un dzirdi. Ne visas zināšanas nāk apgalvojuma formā. To, kā braukt ar riteni, mēs nezinām ar prātu, bet gan ar savu ķermeni. To, kā garšo medus, mēs arī nespējam uzrakstīt formulā. Ekrāni nekur nepazudīs, bet es ceru, ka mēs atkal atradīsim veidus, kā vairāk piedzīvot pasauli ar visu savu esību, ne tikai galvu.
Kas, Tavuprāt, raksturo kvalitatīvu vidi un telpu? Vai var vilkt paralēles starp telpas un grafikas kvalitātēm?
Kvalitatīvu vidi un telpu raksturo pareizajās vietās iedibinātas robežas. Robežas ierāmē mūsu pieredzi (gan telpā, gan grafikā). Pirmā lieta, ko mācu saviem studentiem, ir apzināt sava darba robežas. Ja tu nepazīsti telpu, kas piešķirta tavam darbam, tad tu nespēsi to lietderīgi izmantot. Lielisks dizains ir atrodams grandiozās arēnās un nelielās maizes ceptuvēs, lielās instalācijās un mazās podziņās. Un tas vienmēr sākas ar savu robežu apzināšanu.
Kādas ir Tavas attiecības ar savu dzīves telpu? Kas ir svarīgākais, bez kā tajā nevari iztikt?
Nevaru iztikt bez sievas un bērniem. Un zema, krēslaina apgaismojuma.
Šobrīd dzīvojam patēriņa kultūrā, kas, šķiet, tikai uzņem un uzņem apgriezienus. Kā, Tavuprāt, mainīsies cilvēku un zīmolu attiecības nākotnē?
Patēriņa kultūra nav kultūra, bet sērga. Ja man jābūt reālistiskam, tad pašreizējās tendences liecina tikai par to, ka šī problēma tikai augs. Es to saucu par sērgu, jo tā ir izteikti individuālistiska un hedonistiska, kas domā tikai par sevi un domā īstermiņā. Ar tādām vērtībām mēs tālu netiksim ne individuāli, ne kolektīvi. Kas attiecas uz zīmoliem – man atliek vienīgi cerēt, ka tie neieņems tik lielu lomu kā šodien. Es ceru, ka pastāvēs tie zīmoli, kas stūrgalvīgi neskries pakaļ kvantitātei un masām, bet darīs vienu lietu ar neapšaubāmu rūpību. Kamēr mēs paši nepiedāvāsim labāku stāstu par esošo patērētāju himnu – “pērc lētāk un vairāk”-, tikmēr nekas nemainīsies. Es ceru, ka mēs spēsim piedāvāt labāku narratīvu – ka pastāv kas augstāks, uz ko tiekties. Es ceru, ka cilvēki iemācīsies vairāk novērtēt attiecības, mieru, tradīciju, skaisto, dievišķo un īsto. Viss pārējais ir tikai īslaicīgs troksnis.