Zane Tetere-Šulce par Trentini jauno salonu

may 15, 2020

Trentini atgriezies savā ierastajā darba ritmā, un darba duna nerimst arī mūsu jaunajās telpās Strēlnieku ielā 8. Pavisam drīz jau vērsim jaunā salona durvis, bet tikmēr piedāvājam ielūkoties Trentini telpa un dizains tapšanas procesā.

Mūsu topošā salona autore Zane Tetere-Šulce uz jebkuru dizaina detaļu skatās kā uz daļu no kopuma. Labam dizainam nepietiek vien ar funkciju, tam jāpiešķir arī personība! Aicinājām viņu uz īsu sarunu gan par Trentini topošo salonu, gan dizainu kopumā.

Vai vari īsumā pastāstīt par galvenajām idejām, kas ietvertas Trentini jaunā salona interjerā?

Primāri, protams, strādājām ar funkciju. Vēsturiskajā ēkā, kura pati par sevi ir vērtība, vēlējāmies integrēt atsevišķi nolasāmus apjomus. “Telpa telpā” koncepts palīdzēja kompozicionāli veiksmīgi iegūt nepieciešamos papildus kvadrātmetrus veiksmīgai ekspozīcijai.

Respektējot Trentini kā platformu, kas dod iespēju dizaineriem realizēt savas idejas, integrētie “kubi”, ekspozīcijas neskarti, saglabā savu materialitāti, atspoguļojot ideju par “tukšu lapu” – Trentini piedāvā telpu, kur pārvarēt jaunus izaicinājumus un ļauties eksperimentiem ar produktiem un materiāliem. “Kubu” veidotā kompozīcija un stilizētie logu atvērumi sasaucas ar manēžas elegantajām vitrīnām. Savukārt, vertikālās komunikācijas un pārvietošanās ass izcelta ar krāsu.

Esošās mūra sienas saglabātas atsegtas un krāsotas baltas, atklājot ēkas kultūrslāni. Netiek slēptas komunikācijas, un tika teikts kategorisks “nē” jebkādiem riģipša darbiem. Jebkura jauna sienu instalācija tiek apšūta ar jau gatavu, tīru materiālu – masā tonētu mdf -, tādejādi ietaupot laiku, kas jāiegulda darbu veikšanā.

Trentini telpa un dizains jaunās telpas Strēlnieku ielā 8 top vēsturiskajā manēžas ēkā. Ko Tev nozīmē šis vēsturiskais ietvars? Kā tas ietekmējis interjera risinājumu?

Uztveru to kā izcilu vēsturisku čaulu, taču iekštelpā nav saglabājušās nekādas vēsturiskas detaļas, izņemot atsegto ķieģeļu mūri, kas, dažādos laikos lāpīts, mantojumā atstājis fantastisko, brīvi uztveramo manēžas apjomu. Šī telpa ir respektējama kā vērtība, tāpēc tā netiek aizbūvēta. Čaula kā eksterjerā, tā arī interjerā pārklāta ar baltu krāsu, akcentējot šo vēsturisko aspektu.

Nereti arhitektūra tiek vērtēta vien pēc ēkas eksterjera. Kā Tu vērtē interjera nozīmi arhitektūrā?

Es noteikti pārstāvu viedokli, ka šie jēdzieni nav atdalāmi. Interjers ir daļa no arhitektūras, un priekšmets ir daļa no interjera, savukārt, ēka ir objekts vidē. Mēs nevaram nevienu no tiem vērtēt atsevišķi. Līdzīgi kā modernisti, es projektēju apjomu un risinu koptēlu. Mūsdienās reti kāds no birojiem pārstāv visas šīs sfēras.

Kādas telpas un interjera kvalitātes Tev ir vissvarīgākās?

Man vienmēr šķiet būtiski novērtēt pašas telpas dotumus un tos respektēt, papildinot ar vajadzīgo funkciju. Pašmērķīgi un nefunkcionāli risinājumi zemapziņā jūtami pat netrenētam vērtētājam. Tomēr neesmu no tiem, kas risina tikai funkciju. Uzskatu, ka profesionāls interjera arhitekts spēj projektā apvienot visas nepieciešamās kvalitātes – gan funkciju, gan spēcīgu identitāti, kas mūsdienu konkurences apstākļos ir neizbēgama nepieciešamība.

Trentini galvenie sadarbības partneri ir arhitekti un dizaineri, tātad Tu esi ne vien mūsu salona interjera autore, bet arī tā lietotāja. Kas Tev, kā arhitektei, ir būtisks interjera salonā?

Man svarīga pārredzamība un jaunumu akcentēšana. Koncepcijas izstrādes laikā salonā paredzēju „mēneša stendus”.  Tās iecerētas kā maināmas, interaktīvas ekspozīcijas, ko katru reizi veidotu kāds dizaines vai arhitekts, tādējādi gan tuvāk iepzīstot Trentini produktu klāstu, gan pavēstot citiem par jaunumiem jomā.

Tirdzniecības vietu interjera dizains šobrīd piedzīvo lielas pārmaiņas. Kāda, Tavupuprāt, būs tālākā komercetelpu dizaina attīstība?

Jau pirms Covid19  pandēmijas stingri iezīmējās divas tēmas. Pirmā no tām: kā izskatīsies veikals, ņemot vērā, ka cilvēki arvien vairāk iepērkas tiešsaistē? Šobrīd veidojas pavisam cits veikala uztveres princips. Parādās risinājumi, kur patērētājs tiek virzīts cauri reālajai telpai, bet produktu izvēle organizēta līdzīgi tiešsaistes iepirkšanās platformām.

Otra tēma: veikali, līdzīgi kā Trentini, kļūst par pārskatāmu platformu, kas nav pārblīvēta ar produktiem. Cilvēki tur “apmaldās” un pazaudē mērķi, uzreiz neko neiegūstot savā īpašumā. Less is more! Šādā konceptā katrā produktu grupā tiek izstādīts kāds īpašs priekšmets, kas kalpo par katalizatoru tālākai sarunai. Šis princips seko minimālisma dzīvesveidam, kad akcents tiek likts uz tiešām īpašu, unikālu un nepieciešamu lietu iegādi. Piemēram, veikals, kur vienam aromātam tiek izveidota atsevišķa telpa, kurā smaržu var pilnvērtīgi izbaudīt, neļaujot blakus smaržām iejaukties šajā procesā.

Domāju, ka arī šodienas pieredze ieviesīs zināmas pārmaiņas industrijā. Distancei un steriliem apstākļiem noteikti būs liela nozīme.