Ep.02 – Germans Ermičs par globālo un lokālo

april 21, 2020

CC-Tapis Tidal by Germans Ermičs, 2019

Germans Ermičs ir pazīstamākais jaunais latviešu dizainers. Lai gan viņš vienmēr nes sev līdzi savu latvietību, sevi viņš drīzāk var identificēt ar Nīderlandes dizainu. Studējot Dānijā, Germans pirmo reizi uzzināja par holandiešu dizaina kustību Droog Design un Eindhovenas Dizaina akadēmiju. Viņu aizrāva Droog Design radikālā pieeja.

Interesi par dizainu veicināja arī Dānijas kultūra. Pirmo reizi Germans sastapās ar vienkāršiem ierindas cilvēkiem, kas dzīvo kopā ar dizainu, kas pazīst un lepojas ar to. Tas veicināja izratni par to, kas vispār ir dizains, ka tas nav domāts vien sabiedrības augstākajiem slāņiem un radošajiem.

Dzīvojot Dānijā, Germans ar draugiem dibināja latviešu kultūras un mākslas žurnālu Veto un strādāja par tā radošo vadītāju. Nelielā žurnāla komanda paši veidoja žurnāla saturu un rakstīja par sev interesējošām tēmām. Šī pieredze Germanam ļāva iepazīties ar daudziem latviešu dizaineriem un ilustratoriem. Viņš uzskata, ka paziņu lokam ir liela nozīme. Dažādu jomu pāstāvju sadarbība veido labāku rezultātu un ļauj mācīties vienam no otra.

2015. gadā Germans devās uz Milānas izstādi, lai pirmo reizi piedalītos tajā pats ar savu dizaina studiju. Tobrīd nekāds biznesa plāns neeksistēja – viņam nebija ne preses materiālu, ne darbu cenu, ne piegādes noteikumu. Jaunajam dizaineram jābūt kā Šveices armijas nazītim – jābūt gatavam strādāt un apgūt arī rēķinu izrakstīšana un komunikācija ar klientiem. Germans uzskata, ka perfekti izstrādāts biznesa plāns nenozīmē panākumus. Galvenais ir strādāt atbildīgi, aizrautīgi un godīgi. Protams, liela loma tajā visā ir arī veiksmei.

Savu pirmo darbu Germans Ermičs pārdeva ar Instagram starpniecību. Kāds no New York Times Milānas  izstādē nofotografēja Germana darbu un publicēja attēlu Instagram. Tajā pašā dienā šis darbs tika pārdots. Tobrīd viņš saprata, ka Instagram nav tikai izklaides, bet arī biznesa platforma. Tā ļauj klientam viegli sasniegt dizaineru, un vairāki pircēji Germanu sasnieguši tieši šajā platformā.

Uzsākot dizainera karjeru, jāatrod sava vieta un balss dizaina pasaulē. Savus sociālos medijus viņš pārvalda pats, pieejot tam brīvi un galveno uzmanību veltot pašam attēlam. Germans pievērš uzmanību tam, kā uzrunāt savus potenciālos klientus un kā nepazust attēlu pārsātinātajā digitālajā vidē, tomēr, veidojot dizaina projektus, viņš nekad nav koncentrējies uz kādu konkrētu mērķauditoriju vai nišu, bet darījis to, kas viņu tobrīd interesē.

Vaicāts, kā viņš vērtē to, ka izstādēs parādās viņa darbiem līdzīgi citu dizaineru veikumi, Germans atbild, ka, viņaprāt, dizainā pastāv kolektīvā apziņa. Ir tendences, kas virmo gaisā. Vienā brīdī stikls vienkārši kļuva aktuāls. Viņš uzskata, ka viņam paveicies ielekt šī trenda “pirmajā vagonā”. Arī viņa paša darbs Ombré Glass Chair ir japāņu dizainera Širo Kuramatas stikla krēsla interpretācija. To radot, viņam nebija ne jausmas, kā dizaina pasaule reaģēs un vai viņš nesaskarsies ar nosodījumu, tomēr projekts izrādījās veiksmīgs.

Ombré Glass Chair, 2017  / Photo by Jussi Puikkonen

Studio Germans Ermičs nepārtraukti sadarbojas ar dažādiem savas jomas speciālistiem, ar amatniekiem un uzņēmumiem. Tas ļauj īstenot projektus, kuriem viņam pašam nepietiktu resursu. Germana jaunākais projekts ir metro stacijas eja Seulā. Konkrētajā līnijā katra stacija nodota kāda dizainera vai mākslinieka rokās, lai utilitārajā vidē ienestu personību, prieku un skaistumu. Viņš nevar sagaidīt, kad pats ieraudzīs gatavo projektu savām acīm. Lai gan viņš strādā ar vizualizācijām, gala rezultāts tāpat vienmēr sagādā pārsteigumu, jo neviena vizualizācija nespēj aizstāt klātbūtni un telpisko pieredzi.

Šis projekts Germanam ir kas jauns, gan tāpēc, ka šāda mēroga publisko telpu viņš veido pirmo reizi, gan tāpēc, ka nācās pārvarēt valodas un kultūras barjeru, sadarbojoties ar Āzijas speciālistiem. Viņš tic, ka vietai, kurai dizains tiek radīts ir nozīme. Arī Seulas projekta skices tapa tikai pēc tam, kad viņš bija apmeklējis konkrēto lokāciju.

Kultūras un vietas kontekstas ir būtisks. Dizaina projektu idejas Germanam saistās tieši ar konkrētiem materiāliem vai vietām. Dizainers labprāt dod priekšroku vietējiem materiāliem un sadarbojas ar amatniekiem. Piemēram, lai apgūt darbu ar marmoru, viņš uz Portugāli, kur to arī iegūst. Ne mazāk būtiska ir arī katras kultūras krāsu izpratne – tas, kas var šķist skaists vienā vietā, var likties nepieņemams citviet.

Sociālās izolēšnas laikā Germans cenšas saskatīt pozitīvo – šis ir laiks, kad atslābt, apstāties un padomāt, kāpēc tu dari to, ko dari. Pēc piecu gadu intensīva darba pašreizējie apstākļi ļāvuši nedaudz piebremzēt un atpūsties. Šis ir arī īstais brīdis, lai mēs kā sabiedrība pārdomātu veidus, kā mēs strādājam, patērējam, ceļojam un komunicējam.

A Slant of Light , 2019 / Photo by Alessandro Saletta & Mattia Caprara