GAISMAS ARHITEKTŪRA
july 20, 2016
Rūpīgi sekojot tirgus tendencēm un arvien pieaugošajam pieprasījumam pēc profesionāla gaismas plānošanas pakalpojuma, interjera dizaina galerija Trentini, turpinot pilnveidot savu aicinājumu būt par uzticamu arhitektūras profesionāļu instrumentu, sniedz atbildi uz šo trūkstošo kompetenci tirgū, iepazīstinot Jūs ar GAISMAS PROJEKTU DARBNĪCU.
Gaismas projektētājas Ilze Leduskrasta – Buša un Katrīna Kalniņa parūpēsies par to, lai izvēlētais apgaismojums būtu ne tikai estētisks, bet arī funkcionāli pareizi piemeklēts, tādējādi atvieglojot sarežģīto gaismas scenogrāfijas plānošanas procesu un padarot arhitektūras vai interjera dizaina valodu vēl izteiksmīgāku. Gaismas projektam seko elektrības izvadu plāns – tādēļ plānojiet gaismu jau sākotnējā projekta stadijā!
Ilze Leduskrasta – Buša, gaismas projektētāja
Krāsas un gaisma ir Ilzes vadmotīvs arī dzīvē. Gaismēna un forma ienāk Ilzes dzīvē jau ģimnāzijā, kad viņa pievēršas dabas formu izpētei, arī portretam un to atveidei skicēs, zīmējumos. Vēlāk spilgti šo pavedienu turpina patiesa kaisle uz kultūrvēsturiski bagāto Meksiku – šī daudzšķautņainā valsts tandēmā ar dabas tektonikas izpēti ienes neizsmeļamu krāsu un gaismas dimensiju apjomu. Gan Meksikas iepazīšana daudzu gadu garumā, gan darbs vairākās jomās, kur ikdiena cieši saistīta ar grafisko un vides dizainu, aizved līdz lēmumam studēt Baltijas Starptautiskās akadēmijas vides dizaina programmā. Šobrīd jau sesto gadu darbojoties gaismas nozarē un ar iegūto empīrisko pieredzi, Ilzi vada pārliecība par gaismas dramaturģijas nepieciešamību, projektējot to konkrētiem cilvēkiem un vietām.
Katrīna Kalniņa, gaismas projektētāja
Pēc studijām Latvijas Mākslas akadēmijā Katrīna strādājusi par interjera dizaineri projektēšanas birojā. Paralēli tam, zināšanas un pieredzi vizuālajā mākslā apvienojot ar interesi par laikmetīgo deju un radot scenogrāfiju laikmetīgās dejas projektiem. Vēlāk vēlme papildināt profesionālās zināšanas aizved uz Stokholmu, kur Karaliskā Tehnoloģiju institūta maģistra programma arhitektūras apgaismojuma dizainā iemācīja uztvert un strādāt ar gaismu kā materiālu pašu par sevi, abstrahējoties no gaismekļa tehniskā vai dekoratīvā ietvara.
Ko Tev nozīmē gaisma?
Ilze: Gaisma ir atmiņa, arhetipiska sajūta par līdz šim satiktām pieredzēm. Līdzīgi kā tas ir ar smaržu. Īsa vēja pūsma ar īpašu aromātu var atsaukt atmiņā veselu stāstu! Cilvēka dzīves stāstu! Un gaismas arhitektūra ir šo arhetipisko sajūtu scenogrāfija ikdienā. Tieši tik vienkārši un sarežģīti vienlaikus. Man satvert kādu no šīm sajūtām un nofiksēt kādā no gaismas scenārijiem ir gan izaicinājums, gan gandarījums, kad tas ir realizējies dzīvē.
Katrīna: Gaisma ir brīnums. To nav iespējams tā vienkārši definēt. Tā ir priekšnosacījums tam, ko un kā mēs vispār redzam. Dizaina kontekstā gaisma man šķiet kā netverams apjoms, kā gaisīgs māls, ko var veidot un optiski modelēt, lai izceltu objektus un lietas, piešķirtu formām dimensijas, akcentētu krāsas un tekstūras, mainītu noskaņu, palīdzētu orientēties telpā un uzlabotu cilvēku pašsajūtu kopumā. Turklāt gaisma nav iedomājama bez tās pretstata – ēnas vai tumsas. Kontrastu mijiedarbībā lietas kļūst vieglāk uztveramas, bet vide – dzīvāka un interesantāka.
Kas ir gaismas arhitektūra?
Katrīna: Gaisma ir arhitektūras netveramais sabiedrotais, kas padara redzamu visu, izņemot sevi pašu. Gaismas arhitektūra vai arhitektūras gaisma ir dzīves telpas scenogrāfijas veidošanas instruments, kas izceļ arhitekta ideju, veido telpas/vides tēlu un lietošanas scenārijus, bet – pats galvenais – tā palīdz pašam cilvēkam ikvienā no aktivitātēm, kam arhitektūra tikusi plānota.
Kas ir Tavs iedvesmas avots?
Katrīna: Spēcīgākais iedvesmas avots gaismas dizainā ir daba un it īpaši dabīgā gaisma – tās bezgalīgās tonālās transformācijas laikā un telpā, gaismēnu horeogrāfija un mazie gaismas brīnumi, kas atspīdumu vai ornamentu veidā kaut kur negaidīti uzmirdz.
Ilze: Neizsmeļamā kaisle uz kultūrvēsturiski bagāto Meksiku, kurā joprojām daudzviet saglabājušās neaprakstāmu sajūtu piepildītas vietas, kuras atkal un atkal ir vēlme apciemot un uzpildīt savas iekšējās baterijas! Krāsu un gaismas dimensiju apjomu, kādu manī ienesa daudzšķautņainā Meksika tandēmā ar līdzšinējo dabas tektonikas izpēti var salīdzināt ar ASV dzīvojošā latviešu gleznotāja un dramaturga Raimonda Staprāna glezniecību – abstrakto reālismu, kurā vienu no galvenajām lomām ieņem gaisma. Specifiskā tikai Kalifornijas gaismai raksturīgā krāsu niansētība, kura, kaut vienu reizi apciemojot Sanfrancisco, iespiežas redzes atmiņā uz mūžu.