Inga Sempe
september 29, 2019
Ingas Sempe ir viena no mūsdienu dizainerēm, kuras apņēmīgā darbība ir mainījusi viedokli par sievietes lomu industrijā. Uzņēmīga, racionāla un pašpārliecināta, viņa 1993. gadā absolvēja Parīzes ENSCI-Les Ateliers universitāti, jaunās tūkstošgades sākumā atvēra pati savu dizaina studiju. Neraugoties uz ilggadējo un produktīvo sadarbību ar mēbeļu un gaisma ķermeņu ražotājiem, Ingasprāt, interjera priekšmetu dizains nav viņas aicinājums un daudz lielāku prieku viņai sagādātu saimniecībai noderīgu un praktisku objektu projektēšanu. Piemēram, viņa labprāt ļautos skrūvgriežņu izstrādei, ja vien izdotos atrast pienācīgi atraktīvu rūpnīcu, uzsverot, ka tieši sadarbība ar fabriku ir izšķiroša veiksmīgam rezultātam. «Cilvēki kautrējas atzīt savu patiku pret vienkāršiem priekšmetiem, tā vietā viņi slavē mākslu, jo tas šķiet atbilstoši pieņemtajam. Māksla ir cienījama lieta, arī es pati veltu tai daudz laika un vērības, taču atzīstiet, bez izlietnes dzīvot būtu daudz sarežģītāk kā bez pie sienas piekārta zīmējuma.»
Kamēr skrūvgriežņu projekts vēl ir idejas līmenī, Inga turpina sadarbību ar tādiem dizaina zīmoliem kā: Ligne Roset, Alessi, Hay,Luceplan, Edra, Moustache. Viņas radītās lietas ir funkcionālas, bet vienmēr konceptuāli inovatīvas un, lai cik ļoti feministiski noskaņotā autore to liegtos atzīt, arī rotaļīgi sievišķīgas. Īpašu vērību dizaineru pievērš krāsu izvēlei, labprāt darbojas ar tekstilu un daudz laika velta piemērotai auduma apstrādes tehnikas izvēlei. No stepētā auduma līdz īpašai vīļu apdarei – ikvienu detaļu Inga pārbauda savā darbnīcā ar pašas izgatavotu priekšmetu maketu palīdzību. Krāsu paletē dominē pasteļtoņi, kas Ingai sasitās ar Francijas dienvidos pavadīto bērnību, kur spožajā saulē visas košās krāsas agrāk vai vēlāk pārvērtās rāmos starptoņos. Arī skicē un zīmē Inga tikai ar roku, kas, jāatzīst, franču ilustratora Jean-Jacques un dāņu gleznotājas Mette Ivers meitai izdodas lieliski.
Ligne Roset saistībā Inga atzīmē, ka tā ir viena no nedaudzajām franču rūpnīcām, ar ko viņa labprāt sadarbojas. Viņas mīļākā fabrikas telpa ir prototipu darbnīca, kas atrodas līdzās sērijveida ražošanas ceham. Tikko prototips ir gatavs, tas tūlītēji var tikt testēts reālai ražošanai. Prototipu darbnīcu pārvalda 10 meistari, kuru zināšanas par apdares materiāliem, polsterējumu un citām mēbeļu izgatavošanas niansēm Inga atzīst par būtiskām. «Ar dīvānu polsterējumu ir kā ar tiramisu kūku – tikai korekts slāņu kārtojums spēj nodrošināt kāroto komfortu.» Arī Ruché sofas gadījumā, kas ir viens no zināmakājiem produktiem Ingas un Ligne Roset portfolio, būtiska nozīme ir gan polsterējumam, gan īpašajai auduma stepēšanas tehnikai. Pēc tam, kad Inga bija rūpnīcai nosūtījusi nelielu, ar rokām salīmētu dīvānu maketu un saņēmusi akceptu projekta izstrādei, tika izgatavots pirmais sofas prototips, ko Inga atzina par tik neglītu, ka gribēja pārtraukt turpmākos meklējumus. Taču autore izrādījās pārāk spītīga, lai padotos. Izstrādes procesā sākotnējais metāla rāmis tika aizstāts ar koka versiju, dīvāna polsterējums izgatavots ar pašas dizaineres šujmašīnu. Tikai šī vēsturiskā, Ingai no 14 gadiem piederošā iekārta bija spējīga radīt tādu stepējumu, kādu autore atzina par piemērotu. «Ingas darbībā ir milzīga jauda, kas nepieļauj kompromisus, un tas ir tas, kas mani viņā saista, lai arī sadarbība ne vienmēr ir vienkārša. Šī dāma ir pašā spēku pilnbriedā ar spēcīgu raksturu, pieredzi un viedumu,» par Ingu stāsta Ligne Roset fabrikas līdzīpašnieks Michel Roset.